Lijst curatoren 2026
Inschrijving op – bijwerken van de lijst curatoren 2026
- Kandidaten die niet op de lijst 2025 zijn opgenomen (nieuwe kandidaat-curatoren)
Advocaten die niet zijn opgenomen op de lijst 2025, kunnen op de lijst 2026 worden opgenomen in de mate dat zij voldoen aan de voorwaarden, zoals hierna beschreven.
De procedure om de lijst bij te werken verloopt volgens de regels van het K.B. van 5 december 1997 tot vaststelling van de procedure van voordracht van de kandidaten bepaald in artikel 27, vijfde lid, van de faillissementswet (F.W.) van 8 augustus 1997. Hoewel de F.W. sinds 1 mei 2018 is opgeheven, blijven de uitvoeringsbesluiten die niet expliciet of impliciet zijn opgeheven gelden. Minstens zijn de regels van deze uitvoeringsbesluiten, in zoverre ze niet strijdig zijn met de bepalingen van boek XX WER, te beschouwen als regels van goede praktijk in afwachting dat de Koning het besluit bedoeld in artikel XX.122, § 3 WER heeft genomen.
Met betrekking tot de lijst curatoren 2026 wordt als volgt te werk gegaan:
- Wie moet een aanvraag indienen.
Iedere advocaat die niet op de lijst 2025 is opgenomen moet een schriftelijke aanvraag richten tot de voorzitter van de Ondernemingsrechtbank Gent om te worden ingeschreven op de kandidatenlijst.
- Wanneer moet de kandidatuur worden ingediend?
De aanvraag tot opname op de lijst moet ingediend worden vóór 1 maart 2025. Met kandidaturen die na deze datum worden ingediend, wordt geen rekening gehouden bij de bijwerking van de lijst voorzien voor juni 2025.
- Hoe moet de kandidatuur worden ingediend?
De aanvraag wordt enkel en alleen op elektronische wijze ingediend op het e-mailadres orb.gent.secretariaat.curatoren@just.fgov.be
De kandidaat dient de aanvraag enkel in aan de hand van het modelformulier: 2026_Model_kandidatuur_curator.docx. U vindt dit als bijlage. U vindt dit formulier ook op de website van de rechtbank https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl/ondernemings-rechtbank-gent.
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag de stukken van het dossier zoals bedoeld in artikel 1, § 1 KB van 5 december 1997 (zie hierna).
Met kandidaturen die niet op elektronische wijze en niet aan de hand van het opgegeven modelformulier worden ingediend, wordt geen rekening gehouden bij de bijwerking van de lijst voorzien voor juni 2025.
- Hoe wordt het dossier samengesteld?
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag een dossier, dat alle nuttige stukken bevat waaruit blijkt dat hij voldoet aan de voorwaarden zoals voorgeschreven door artikel XX.20 en XX.122 WER en/of de uitvoeringsbesluiten.
Deze voorwaarden worden als volgt begrepen en ingevuld:
- advocaat zijn en ingeschreven op het tableau van een Orde van Advocaten, ongeacht de plaats van hun inschrijving
De kandidaat moet geen bijzonder stuk dienaangaande voegen.
Deze voorwaarde zal worden getoetst aan de hand van het advies van de stafhouder van de balie waar de kandidaat op het tableau is ingeschreven.
- een bijzondere opleiding hebben genoten
De kandidaat-curator moet aantonen dat hij zich grondig voorbereid heeft op het mandaat van curator.
De bedoelde bijzondere opleiding kan bijvoorbeeld (niet-limitatief) bestaan uit:
- een bijzondere licentie of MANAMA bedrijfsrecht-ondernemingsrecht;
- een opleiding curator–vereffenaar;
hetzij opleidingen die meer inhouden dan het louter volgen van een seminarie/vormingsavond.
In de Ondernemingsrechtbank Gent is een minimumnorm vastgesteld inzake de bijzondere opleiding zoals opgenomen in XX.122 § 1 WER, voor zover het geen master-na-masterdiploma betreft, te weten:
- de opleiding omvat minimum 30 uren te verdelen in minstens zes sessies;
- de opleiding omvat het eigenlijke insolventierecht en zekerheidsrecht en ondergeschikt daarmede gerelateerde rechtstakken, waarmede de curator in aanraking komt bij de insolventiepraktijk (bv. vennootschapsrecht, milieurecht, fiscaal recht, arbeidsrecht, boekhoudrecht…).
De bijzondere opleiding wordt aangetoond aan de hand van officiële attesten, uitgereikt door de organisator ervan.
De betrokken officiële attesten worden als geïnventariseerde stukken bij de aanvraag gevoegd.
- waarborgen bieden van bekwaamheid, in het bijzonder op het gebied van vereffeningsprocedures
De kandidaat moet aantonen dat hij de noodzakelijke kennis heeft en voldoende garanties biedt om een faillissement op deskundige wijze te beheren.
Van de kandidaat wordt dan ook verwacht dat hij zich op permanente basis bijschoolt.
Met permanente vorming wordt bedoeld: de vorming (door middel van o.m. seminaries in materies van het faillissementsrecht of ondernemingen in moeilijkheden) die noodzakelijk is om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen in wetgeving, rechtspraak en rechtsleer.
Permanente vorming betreft niet de bijzondere opleiding zoals hierboven omschreven.
De permanente vorming dient te worden aangetoond met attesten van gevolgde opleidingen die minimum 8 opleidingspunten vertegenwoordigen, waarvan minimum 4 opleidingspunten inzake het insolventierecht sensu strictu en recht van ondernemingen in moeilijkheden (faillissementsrecht, gerechtelijke reorganisatie, vereffening vennootschappen, zekerheidsrechten).
De insolventiegerelateerde punten kunnen worden aangevuld met punten in materies die nuttig zijn voor een curator zoals o.m. het arbeidsrecht, het sociaal recht (gerelateerd aan het faillissement en overdracht van ondernemingen), het milieurecht, de boekhouding.
De opleidingen die in aanmerking worden genomen voor het berekenen van de 8 opleidingspunten moeten behaald zijn tussen 1 maart 2024 en 28 februari 2025, en kunnen derhalve NIET worden overgedragen uit vorige jaren.
De relevante opleidingen worden aangetoond door middel van de “elektronische puntenkaart(en)”, desgevallend aangevuld met attesten en/of andere documenten in verband met gevolgde opleidingen die niet op de puntenkaart zijn vermeld.
- Ervaring
In dit verband dienen geen bijzondere stukken te worden neergelegd: wie op voldoende wijze aantoont bekwaam te zijn (zie hoger), wordt verondersteld te beschikken over de waarborgen inzake ervaring, behoudens tegenindicatie.
- Waarborgen van onafhankelijkheid en onpartijdigheid
In dit verband dienen geen bijzondere stukken te worden neergelegd: wie de hoedanigheid van advocaat heeft wordt, op weerlegbare wijze, verondersteld aan deze voorwaarde te voldoen.
- Verzekering van de beroepsaansprakelijkheid (art. XX.20 WER)
Advocaten verbonden aan de balies van Dendermonde, Gent, Oudenaarde en West-Vlaanderen dienen bij hun aanvraag te vermelden dat zij verbonden zijn aan één van voormelde balies en dienen geen stukken in dit verband neer te leggen.
Zij zijn immers met ingang op 1 januari 2020 aangesloten bij de collectieve polis voor curatoren en andere mandaten, toegekend door de ondernemingsrechtbank.
Indien zij om welke reden ook geen aanspraak kunnen maken op de dekking onder deze polis moeten zij voldoen aan wat hierna volgt.
Advocaten die niet aangesloten zijn bij de collectieve polis voor curatoren en andere mandaten, toegekend door de ondernemingsrechtbank, of die niet genieten van de dekking onder deze polis, dienen als stukken te voegen :
- een verklaring dat hun beroepsaansprakelijkheid als curator is verzekerd dan wel zal verzekerd zijn (in geval van individuele polissen) met aanduiding van de maatschappij en de verleende waarborgen;
- een kopie van de bijzondere voorwaarden van de polis wordt in dat geval gevoegd.
- Het dossier van de kandidaat zal op initiatief van de Ondernemingsrechtbank, worden vervolledigd met een advies over de aanvraag van de voorzitter van de ondernemingsrechtbank, de voorzitter in ondernemingszaken en de procureur des Konings van het arrondissement van de ondernemingsrechtbank waar de aanvraag wordt gedaan en de stafhouder van de balie waar de kandidaat op het tableau is ingeschreven (toepassing van artikel 1, § 2 KB 5 december 1997).
Elke nieuwe kandidaat zal vóór half mei 2025 een bevestiging krijgen van de neerlegging van het verzoek tot inschrijving op de lijst, samen met de mededeling van de vermoedelijke datum van de algemene vergadering. De adviezen van de verschillende instanties zullen aan de kandidaat voorafgaandelijk aan de algemene vergadering worden meegedeeld. Op deze algemene vergadering zal worden beslist over de vraag tot opname. Nadien wordt de kandidaat vervolgens voor het einde van het gerechtelijk jaar ingelicht van de beslissing van de algemene vergadering.
²
² ²
- Advocaten die al op de lijst 2025 zijn opgenomen
U blijft als advocaat die is opgenomen op de lijst 2025, behouden op de bijgewerkte lijst (2026). Van u wordt alleen vereist dat u uw dossier actualiseert.
Het dossier wordt geactualiseerd door neerlegging van de volgende stukken:
- Opgave van de (geactualiseerde) identiteits- en kantoorgegevens, via het modelformulier dat ter beschikking wordt gesteld via de website van de rechtbank: 2026_Model_actualiseren_gegevens_curator.docx.
Dit formulier dient elektronisch en niet in handschrift te worden ingevuld.
- Opgave van de tussen 1 maart 2024 tot en met 28 februari 2025 gevolgde relevante opleidingen (minimum 8 opleidingspunten – zie hoger) door middel van de “elektronische puntenkaart(en)”, desgevallend aangevuld met attesten en/of andere documenten in verband met gevolgde opleidingen.
- Bewijs van verzekering van de beroepsaansprakelijkheid (artikel XX.20 WER).
Advocaten verbonden aan de balies van Dendermonde, Gent, Oudenaarde en West-Vlaanderen dienen bij hun aanvraag te vermelden dat zij verbonden zijn aan één van voormelde balies en dienen geen stukken in dit verband neer te leggen. Zij zijn immers met ingang op 1 januari 2020 aangesloten bij de collectieve polis voor curatoren en andere mandaten toegekend door de ondernemingsrechtbank (maatschappij Allianz).
Advocaten die niet aangesloten zijn bij de collectieve polis voor curatoren en andere mandaten toegekend door de ondernemingsrechtbank (maatschappij Allianz) dienen als stukken te voegen :
-
- een verklaring dat hun beroepsaansprakelijkheid als curator is verzekerd dan wel zal verzekerd zijn (in geval van individuele polissen) met aanduiding van de maatschappij en de verleende waarborgen
- een kopie van de bijzondere voorwaarden van de polis wordt in dat geval gevoegd.
- Een verzamellijst van de faillissementen waarin de curator de voorbije 5 jaar werd aangesteld enerzijds en de daarvan afgesloten faillissementen anderzijds.
Wanneer moet het dossier geactualiseerd zijn?
Voormelde gegevens moeten aan het dossier zijn toegevoegd vóór 1 maart 2025.
Hoe wordt het dossier geactualiseerd?
De curator inventariseert de hiervoor vermelde stukken en maakt deze als individueel relevant benoemde en geïnventariseerde elektronische bestanden in pdf-formaat over aan de voorzitter van de ondernemingsrechtbank Gent op het e-mailadres: orb.gent.secretariaat.curatoren@just.fgov.be
Wat indien het dossier niet (tijdig) wordt geactualiseerd?
Indien de curator nalaat het dossier (tijdig) te actualiseren, zal dit feit ter kennis worden gebracht van de insolventierechters teneinde hen toe te laten er rekening mee te houden bij het aanstellingsbeleid.
Iedereen die zijn/haar dossier heeft geactualiseerd zal voor 17 april 2025 een individueel bericht ontvangen waarbij de ontvangst van de geactualiseerde gegevens wordt bevestigd. Er worden geen ontvangstbevestigingen voordien verstuurd.
De voorzitter van de ondernemingsrechtbank Gent zal vóór 30 juni 2025 een algemene vergadering bijeenroepen om de lijst van de curatoren voor 2026 bij te werken aan de hand van de lijst 2025 en de aanvragen van de kandidaten die nog niet op de lijst 2025 zijn opgenomen (toepassing van artikel 1, § 3 KB 5 december 1997).