Adres
-
Kazernevest 3
8000 Brugge
Openingsuren
De griffie is elke werkdag open van 8u30 tot 12u30 en van 13u30 tot 16u00.Toegankelijkheid
Sedert 16 februari 2017 geldt in de Brugse binnenstad, dus ook in de Kazernevest en omgeving betalend parkeren voor maximaal 4 uur (tussen 9 en 20 uur). Er staan betaalautomaten (munten – kaarten en ook sms 4411).
Aan de overzijde van de ringvaart (en in de zijstraten) is er blauwe zone voor maximaal 4 uur parkeren (tussen 9 en 18 uur), dus blauwe schijf verplicht!
Klachten
De rechtbank van eerste aanleg West-Vlaanderen hecht veel belang aan de kwaliteit van haar dienstverlening en luistert dan ook graag naar uw klachten.
Een klacht is elke uiting, melding, opmerking of reactie waaruit blijkt dat aan uw verwachtingen niet is voldaan door de rechtbank.
Met welke klachten kan ik terecht bij de rechtbank?
- Als u niet tevreden bent over de organisatie en dagelijkse werking van de rechtbank.
- Als u niet tevreden bent over de duur van de gerechtelijke procedure.
- Als de uitspraak van een rechter te lang op zich laat wachten.
Met welke klachten kan ik niet terecht bij de rechtbank?
- Als u niet tevreden bent over de inhoud van een gerechtelijke beslissing.
- Als u niet tevreden bent over de manier waarop de rechter uw zaak behandeld heeft of over zijn beslissing.
U kunt hiervoor advies vragen aan een advocaat.
Het Gerechtelijk Wetboek bepaalt de manieren om daartegen op te komen.
Hoe een klacht indienen?
U kunt schriftelijk een klacht indienen bij de rechtbank. De rechtbank laat niet toe om mondelinge klachten of telefonische klachten te ontvangen.
Per brief:
De klacht moet schriftelijk geformuleerd worden en ondertekend zijn en voldoende gegevens bevatten (zie onderaan bijlagen en toelichting om het formulier in te vullen).
De brief kan verstuurd worden naar de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg West-Vlaanderen, Kazernevest 3, 8000 Brugge.
- U kunt een aangetekende brief versturen wanneer u zeker wenst te zijn dat de klacht werd ontvangen door de rechtbank.
Per digitaal ondertekende e-mail:
U kunt ook een klacht indienen via e-mail met het pdf-formulier dat ter beschikking wordt gesteld onderaan deze pagina. Het pdf-formulier moet digitaal ondertekend worden met uw identiteitskaart. De contactgegevens staan op het pdf-formulier.
U dient het pdf-formulier eerst te downloaden en vervolgens de download af te sluiten om daarna het pdf-formulier te openen met adobe acrobat reader.
Opgelet een klacht die per gewone e-mail wordt verstuurd en niet rechtsgeldig digitaal ondertekend is, wordt als niet ontvankelijk beschouwd en ook niet beantwoord. De voorzitter moet immers zeker zijn dat de klacht uitgaat van de persoon die ondertekend heeft en dat kan niet aan de hand van een gewone e-mail of een niet rechtsgeldig ondertekend pdf-formulier.
Wat gebeurt er als ik een klacht heb ingediend?
- Het secretariaat van de voorzitter van de rechtbank registreert uw klacht.
- U krijgt onmiddellijk een klachtbevestiging.
- De voorzitter onderzoekt uw klacht en bespreekt deze met de betrokken dienst, de betrokken magistraat of de betrokken medewerker.
- Het onderzoek kan leiden tot de volgende resultaten: 1) uw klacht is gegrond, 2) uw klacht is ongegrond, 3) uw klacht moet worden behandeld door een andere instantie, 4) er kan geen gevolg worden gegeven aan uw klacht.
- U wordt schriftelijk in kennis gesteld van het resultaat van het klachtonderzoek.
- Uw klacht wordt afgehandeld binnen de 30 kalenderdagen. Indien de behandeling vertraging heeft, dan wordt u daarvan verwittigd.
Wat gebeurt er als mijn klacht gegrond is?
Er wordt nagegaan hoe de werking van de rechtbank kan worden verbeterd en in welke mate aan de klager kan worden tegemoetkomen.
Wat gebeurt er als mijn klacht ongegrond is?
Hierbij wordt onderzocht hoe de misvatting of het misverstand van de klager kan worden voorkomen.
U kunt ook een klacht indienen bij de Hoge Raad voor de Justitie, voor zover deze klacht behoort tot de rechtstreekse bevoegdheid van dit orgaan. U kunt de bevoegdheden raadplegen via de website: https://hrj.be/nl
Contactformulier
Dit formulier dient enkel voor algemene technische vragen in verband met de website van de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen.
Juridische vragen of algemene info.
Juridische vragen worden nooit beantwoord, daar dit bij wet (artikel 297 gerechtelijk wetboek) verboden is. Voor dergelijke vragen doet u best beroep op een gespecialiseerd persoon (advocaat, gerechtsdeurwaarder, notaris, …).
Klachten.
Klachten kan u indienen bij de bevoegde organen of de Hoge Raad voor de Justitie, voor zover deze klachten behoren tot de rechtstreekse bevoegdheid van dit orgaan.
Hoe stel ik mijn vraag ?
Stel uw vraag of opmerking zo concreet en duidelijk mogelijk, onder vermelding van de juiste URL van de pagina waar de vraag of het probleem zich voordoet.
Wanneer krijg ik een antwoord ?
Afhankelijk van de aard en het tijdstip van uw vraag kan het antwoord één week in beslag nemen.
Welke vragen worden niet beantwoord ?
Met vragen of opmerkingen die geen verband houden met de website van de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen wordt geen rekening gehouden.
Met vragen of inlichtingen die geen betrekking hebben op de website, wordt niet alleen geen enkele rekening gehouden, maar zij worden bovendien niet beantwoord!
Opgelet, indien u dus geen antwoord ontvangt binnen de week, dan kan dit het gevolg zijn van het feit dat u:
- een vraag heeft gesteld die betrekking heeft op een ander rechtscollege, u moet de vraag rechtstreeks aan dat college stellen.
- een vraag heeft gesteld om inzage in een dossier te krijgen of een afschrift van een arrest te bekomen; u moet daarvoor contact opnemen met de griffie van de afdeling van de betreffende rechtbank;
- een vraag heeft gesteld om een zaak uit te stellen; u moet dat uitstel zelf vragen op de zitting of u laten vertegenwoordigen door een bevoegd persoon, zoals een advocaat;
- een juridische vraag heeft gesteld die krachtens de wet niet mag beantwoord worden door een magistraat of een griffier; u moet daarvoor beroep doen op een advocaat, notaris, gerechtsdeurwaarder enz.;
- een klacht heeft ingediend die u rechtstreeks moet indienen bij de Hoge Raad voor de Justitie;
- een afspraak vraagt met een magistraat of griffier of andere personen van de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen; dit kan niet via dit contactformulier;
- uw vraag te algemeen en/of te onduidelijk heeft geformuleerd;
- als journalist een vraag heeft gesteld; u moet daarvoor beroep doen op de persmagistraat van de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen;
- gegevens invult in één van de velden die ogenschijnlijk niet correct zijn, waardoor uw bericht als spam wordt aanzien;
- een verkeerd mailadres heeft ingegeven.
U heeft een vraag in verband met "uw dossier" ?
Wanneer u een vraag heeft in verband met de stand van uw dossier, kan u gebruik maken van "uw dossier"
U heeft een vraag in verband met de juridische eerstelijns- of juridische tweedelijnsbijstand ?
Neem contact op met één van de balies van West-Vlaanderen.
U heeft een vraag in verband met de collectieve schuldenregeling ?
De rechtbank van eerste aanleg is niet langer bevoegd voor de collectieve schuldenregeling. Neem contact op met de bevoegde arbeidsrechtbank.
Informatie over de collectieve schuldenregeling vindt u onder meer hier.
Opgelet de laatste dagen wordt er misbruik gemaakt van het formulier. Om dit misbruik te voorkomen en ook omwille van veiligheidsredenen, is het formulier niet altijd beschikbaar. De rechtbank verontschuldigt zich voor het ongemak dat dit voor de burger met zich meebrengt.
U kan ook altijd telefonisch contact opnemen met de griffie.
Belangrijke mededeling.
De gevraagde gegevens dienen enkel om na te gaan of de vraag wel degelijk uitgaat van een bestaande persoon en om te kunnen antwoorden op de gestelde vraag.
Na antwoord of indien geen antwoord nodig is, worden de gegevens automatisch verwijderd uit de database.